Cursus "Opbouwen van een bloeiende praktijk: zakendoen vanuit je hart. Les 6: I. De waarde van specialisatie.
Je mogelijke cliëntele is geconditioneerd om specialisten te respecteren. De hele maatschappij heeft ons dat geleerd. Daarom is het goed om je als specialist op een gebied te presenteren. II. Waarom zou ik jou kiezen? Ik keek net onder psychotherapie in de gele gids. Interessant. Ik vroeg mezelf af: wie in deze gele gids zou me kunnen helpen als ik de nummer één angst in de westerse wereld had, de angst voor spreken in het openbaar? Het bleek dat er niet één therapeut adverteert in de gele gids dat ze bij deze veel voorkomende angst kunnen helpen. In feite bleken heel weinig van ze in wat dan ook gespecialiseerd te zijn. De meerderheid van deze advertenties zijn heel algemeen en klinken heel veel als dit voorbeeld: Problemen met mishandeling in de jeugd, verslavingen, trauma, relaties, conflicten, echtscheiding, onrust, depressie, fobieën. Men zou kunnen denken dat dit een lijst van specialisaties is. De lijst is echter te lang om te overtuigen. Tegen mij, met het probleem van angst voor spreken in het openbaar, zegt deze advertentie Mensen zijn meestal op zoek naar een oplossing voor hun probleem en daarvoor zullen ze eerder een specialist vertrouwen. De cliënt(e) zal eerder geneigd zijn met haar slapeloosheid naar iemand te gaan die gespecialiseerd is in slaapproblemen dan naar iemand die hele rijen aandoeningen behandelt, en geen slapeloosheid. Zelfs als slapeloosheid tussen die problemen staat, wil men liever iemand opzoeken die zich alleen op slapeloosheid richt. Men gaat ook niet naar een kaakchirurg voor bestraling, daarvoor zoekt men een radioloog op. De fout met veel therapeuten en coaches is, dat ze nergens in gespecialiseerd lijken te zijn. Misschien is dat niet waar, maar voor de cliënt lijkt het wel zo te zijn. Waarom zou iemand je kiezen als je van alles behandelt, dat niet relevant lijkt te zijn voor de cliënt? Als de persoon een specialist kan vinden, zal die de voorkeur verdienen. Gelukkig kun je zowel de voordelen van een specialist als van een generalist hebben. Het lijkt een dilemma omdat je misschien een hele goede algemene behandelaar bent, zeker met EVT, maar je mogelijke cliëntele is geconditioneerd om specialisten te respecteren. Toch is het beter om het als een verborgen kans te zien. Je kunt je als specialist voordoen en toch een breed scala van mogelijkheden aan je cliënt bieden. Dat is ethisch en juist wanneer je de middelen bezit om je cliënt te helpen. Je kunt jezelf aanprijzen als specialist in sexuele problemen of oorlogsherinneringen of zelfbeeld en degenen aantrekken die een specialist zoeken voor hun speciale probleem. Als je eenmaal iemand op dit gebied hebt geholpen heb je hun vertrouwen gewonnen en kun je met dezelfde cliënt andere gebieden betreden. Gewoonlijk zijn er vele andere gebieden. Je wint in de eerste plaats hun vertrouwen door specialist te zijn in hun probleem en tot verrukking van de cliënt blijk je dan ook nog andere gebieden van hun leven te kunnen verbeteren. Je specialisaties dient om ze aan te trekken en je algemene vaardigheden houdt ze als cliënt. Door specialisatie kun je naam maken. Het helpt je om een belangrijke positie in de markt te verwerven. Ook zul je eerder in de plaatselijke media genoemd worden als je een specialiteit hebt. Iemand die oorlogsveteranen helpt of mensen helpt afslanken heeft veel meer nieuwswaarde dan iemand die van alles doet. Als je in een stad van gemiddelde grootte woont of een grote stad, is er waarschijnlijk meer specialistisch werk voor jou dan je aan zou kunnen. Hoeveel mensen binnen een uur afstand van jou zouden willen afslanken? Of hulp willen met hun leerproblemen en examenvrees? Hoeveel mensen zouden beter met hun emoties en stress willen leren omgaan? Hoeveel mensen zijn er met kinderen waar niemand meer raad mee weet? Als ze allemaal naar je toe zouden komen, zou je ze aankunnen? Kies een specialiteit en kijk in je telefoonboek hoeveel concurrentie je hebt in je gemeenschap. Kijk goed. Hoeveel zijn er? Twee, drie, geen? Zoek naar angst voor vliegen of vrouwenproblemen (dat is vrij algemeen, maar beter dan geen specialisme) en je zult zien dat je een groot zakengeschenk hebt gekregen. De meeste concurrenten presenteren zich als een generalist en sommigen zetten alleen hun naam. Het is een fantastische kans. Het is natuurlijk niet zo dat ik adviseer om je klantenkring te laten schieten als je die hebt en je op een kleiner gebied toe te leggen. Integendeel, als je al een goede praktijk hebt, is het heel belangrijk om je klantenkring te behouden en goed te verzorgen. Je kunt heel goed zowel een generalist als een specialist zijn. Je hoeft datgene wat je al doet niet los te laten. Het gaat er alleen om om nieuwe cliënten te krijgen als specialist. Om te beginnen kun je laten weten dat je speciale vaardigheden hebt op een bepaald gebied (wat ook zo is) en zie wat er gebeurt. Het is in feite prima om meerdere specialisaties te hebben. Zet ze alleen niet in dezelfde advertentie. Om na te gaan wat het effect is van je advertenties, kun je voor 2 of 3 specialisaties reclame maken door eenvoudige advertenties in de kleine plaatselijke gratis krantjes te zetten. Het is het beste om verschillende advertenties in verschillende kranten te plaatsen. Ze zouden er als volgt uit kunnen zien: Marianne Jansen, life coach Gespecialiseerd in de angst voor spreken en/of optreden voor publiek Tel.0695554597 Marianne Jansen, life coach Hulp voor onhandelbare kinderen Tel.0695554597 Marianne Jansen, life coach Specialist op het gebied van sport prestaties Tel.0695554597 III. Een voorbeeld van een EVT specialisatie: golf Als je bijvoorbeeld op het gebied van golf een eindeloze stroom aanbevelingen, een bloeiende praktijk, een belangrijke positie en hopen geld (hoe durf je) wil, kun je het volgende doen. Zoek de professionele golfer van de plaatselijke club op. Vertel hem dat je een manier hebt ontdekt om iemands sportieve prestaties te verbeteren en dus hun golfscore. Dit kun je met EVT gemakkelijk doen. Vertel hem dat je met dit instrument de mentale kant van het spel aanpakt en dat het de golfer ontspant wanneer spanning of twijfel opkomt. Elke professionele golfer op de planeet herkent dit probleem en weet dat het essentieel is voor succes om er goed mee om te gaan. Vertel hem dat je een onderzoek wil doen hoe het bij golf werkt en dat je het gratis zult doen voor 10 golfers. Je doet het gratis om je voet tussen de deur te krijgen zonder weerstand. Je wil 10 golfers, omdat je niet al je geld op 1 paard wil zetten. Met 10 golfers en EVT ben je er bijna zeker van dat je indrukwekkende successen zult hebben. Met de hulp van de professionele golfer krijg je je vrijwilligers en het maakt niet uit hoe oud je bent of wat je geslacht is. Voor golfers is het alleen belangrijk of ze een lagere score kunnen halen en sommigen zouden je hun dure auto geven als je 5 slagen van hun spel af krijgt. IV. Hoe je EVT met golfspelers doet. Tijdens het spel is het natuurlijk niet de bedoeling om de hele procedure te doen. In deze fase duurt dat te lang en het is ook te vreemd. Laat de golfer voor elke slag een verkorte versie doen, van boven de wenkbrauw tot onder de borst, zonder iets te zeggen. Dit duurt maar een paar seconden en houdt dus niemand op. Gewoonlijk zullen hierdoor subtiele spanningen in het lichaam verminderen of helemaal verdwijnen. Sommige golfers doen liever EVT wanneer ze twijfelen over hun volgende slag. Later kun je de volledige uitgebreide procedure doen om verdere verbeteringen te verkrijgen. In eerste instantie gaat het er alleen om de speler te laten ontspannen. Door telkens te kloppen op deze punten zonder iets te zeggen zullen ze meer ontspannen zijn. Vertel ze alleen maar dat het een techniek is voor emotionele ontspanning. Van de 10 golfspelers zouden 5 tot 8 duidelijke verbeteringen moeten laten zien. Maar we hanteren altijd het principe beloof minder dan je zult bereiken. Daarom is het raadzaam tegen de professionele golfspeler te zeggen, dat 2 á 3 van de spelers er op vooruit zullen gaan. Wanneer de verwachtingen dan worden overtroffen, zal hij aangenaam verrast zijn. Wat ook je resultaat zal zijn, de golfspelers die door jou geholpen zijn, worden je onmiddellijke en enthousiaste supporters. Voor golfspelers is golf heel belangrijk. Ze besteden heel veel tijd en heel veel geld aan het verbeteren van hun spel. Wanneer je eenmaal deze successen hebt bereikt, kun je voor individuele begeleiding geld gaan vragen of werkgroepen organiseren. Bijvoorbeeld met 4 spelers tegelijk het veld op gaan en ze elk 100 euro vragen met een geld terug garantie als hun score niet verbetert. Wanneer je bekender wordt, kun je je prijs verhogen. Hoe welvarender de golfclub is, hoe meer je kunt vragen. Golfspelers zijn mensen en ze hebben naast golf ook andere zorgen. Misschien hebben ze hoofdpijnen of problemen met hun kinderen. Misschien lijdt hun echtgenote aan depressie. Ze hebben vaak ook een eigen bedrijf en hebben werknemers met allerlei problemen. Of ze hebben veel invloed binnen een groot bedrijf. Je kunt ze duidelijk maken hoe je diensten ook voor andere dingen dan golf mensen kunnen helpen. Zoals de mensen in hun bedrijf. Misschien hebben ze verkooppersoneel die door jou geholpen kunnen worden om hun angst voor afwijzing door potentiële klanten te verminderen en zo meer te verkopen. Er is een eindeloze lijst van mogelijkheden. Dit is allemaal mogelijk door jouw technieken tijdens het golfspelen te laten zien. Golf is een sport van welvarende mensen en in sommige clubs, van buitengewoon welvarende mensen. Met golf zullen je resultaten onmiskenbaar zijn, omdat de score niet liegt. De getallen zijn onweerlegbaar. Wanneer de handicap van iemand van 15 naar 11 gaat vanwege jouw begeleiding, ben je een held(in). Niemand kan je effectiviteit betwisten, vooral niet wanneer je het met 5 tot 8 van de 10 doet. Beperk je echter niet tot slechts één golfclub, ga naar 3 of 4 en biedt daar hetzelfde aan. Zo wordt je kans op succes groter. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer je manieren ontdekt om je resultaten te verbeteren. Dit leidt naar steeds meer cliënten. Je kunt dan je prijzen aanpassen voor beginners, gemiddelde en hoge niveaus. Over zoiets wordt geschreven in de nieuwsbrief van de club. Journalisten en lokale TV/radio vinden het waarschijnlijk ook de moeite waard. Naarmate je naam bekender wordt op dit gebied, krijg je een steeds belangrijkere plaats op je gebied. Ontwikkel een eersteklas reputatie op deze wijze en professionele golfspelers zullen je deur platlopen. Je kunt dan elke prijs vragen die je wilt. Als je kunt laten zien dat je de taak aankunt, zijn ze op zoek naar jou. Eén of twee slagen per ronde kan per jaar heel veel verschil uitmaken. Dit is vruchtbare grond. Het is maagdelijk gebied. Ooit zul je professionele atleten zien kloppen, drukken en wrijven voordat ze een golfbal slaan, een strafschop nemen of een tenniswedstrijd beginnen. Dit zal beslist gebeuren en de mensen die nu naam maken in deze wereld zullen de grootste kansen krijgen. En dit alles kun je doen naast je gewone cliëntenkring. Je hoeft niets ervoor op te geven. Ik geef ook gratis een audio oefening voor een beter zelfbeeld en meer zelfwaardering. Hoe kan je meer van je leven en van jezelf houden? En wat gebeurt er met je leven wanneer je eigenwaarde exponenentieel toeneemt? De nieuwste gratis audio meditatie "Ik hou van mijn leven en ik hou van mezelf, want..." bestaat uit deel 1 (een inleiding) en deel 2, de oefening voor meer zelfwaardering, meer eigenwaarde en een beter zelfbeeld. Hier is een filmpje met een stukje van deze oefening: Download hier via de rechtermuisknop Deel 1 (ca.15 min.) en hier is Deel 2 (ca.25 min.) Je mag me gerust mailen om me gelukkig te maken met bericht over de positieve effecten van dit Transformatorspel op je leven per email. Mail me ook als je vragen of aanbevelingen hebt, die mij helpen om dit spel nog beter te maken. eigen-bloeiende-praktijk-opbouwen.html cursus-bloeiende-praktijk-inleiding&les1.html Deze pagina: cursus-bloeiende-praktijk-les6.html cursus-bloeiende-praktijk-les8-I.html cursus-bloeiende-praktijk-les8-II-verhalen.html cursus-bloeiende-praktijk-les8-II-waarheid-waarom-invloed-overtuigingskracht.html cursus-bloeiende-praktijk-les8-III-waarheid-waarom-invloed-overtuigingskracht.html Luister hier naar 1 van de Courseliederen van Yvonne Liew-On "The Power of Decision" op haar website musicdivine.eu kun je dit lied ook beluisteren, evenals het ontroerende The Power of Love Naast de Transformator cursussen te koop bij ons de volgende producten: MP3 audio "Heel je verleden" met een boekje met de tekst. MP3 audio "Met de Transformator terug naar de toekomst van je dromen". MP3 audio "de Transformator voor Overvloed en Meesterschap". Aanbieding: MP3 audio "de Transfornator voor Overvloed en Meesterschap" samen met de audio "Met de Transformator terug naar de toekomst van je dromen". MP3 audio met Korte Trans4mator meditaties MP3 audio's met de gesproken tekst van James Allen "Zoals een mens denkt". Een ebook van James Allen - Van armoede naar macht. Het ebook van Annie Rix Militz - Rijkdom en eer. Harrriet Emilie Cady - Mijn toepassing van de Waarheid als ebook. Het ebook "De uitweg" door Joseph Benner. Het ebook van Henry Drummond - Het grootste goed ter wereld. Het ebook "De paarse maan" van Deirdre Dorsett, een prachtig plaatjesboek met inspirerende tekst. Het sprookje "Alex in Elfenland" van Margareth Lee voor kinderen van alle leeftijden, zelfs honderdjarigen. Een luisterboek met meditaties uit de Meesters van het Verre Oosten op muziek. Margareth Lee - Het licht in het Onze Vader; de oneindige cursus als ebook en pocketboek. Wallace Wattles en Margareth Lee - Rijkdom door scheppend denken als ebook en tastbaar boek. Margareth Liew-On, schrijversnaam Margareth Lee, auteur van trans4mator.nl absolute1.net (gratis spirituele ebooks) cursusinwonderen.nl spirituele-tuin.nl |